söndag 1 september 2013

HÅLLBAR VÄLFÄRD EN FLYGANDE HUMLA

Häromdagen skrev jag att det var Ella och alla de andra barnen som driver mig att arbeta för en hållbar välfärd. Ett slags förtvivlans moral kan man säga. Men det är inte hela sanningen. Det är inte enbart min moral utan även min tro på att det faktiskt går. För mirakel har hänt förr. Det är inte sant att de ekonomiska händelserna styrs enbart av intresset. För en person som jag, uppväxt på 70-talet och som ser hur determinismen och materialismen ständigt sprider sig, är det otroligt uppfriskande att läsa om ett stort undantag. Hur slavhandeln avskaffades. Och det bästa av allt är att det finns en berättelse om detta. Att läsa den här boken var för mig mycket inspirerande. Det är i Adam Hochschilds bok: ”Spräng bojorna” där han berättar den fantastiska historien om hur man på 50 år lyckades få England att sluta med slavhandeln. Det i en tid där över 75 % av världens befolkning var förslavade och 80 000 slavar transporterades varje år från Afrika till sockerplantager i Västindien. En tid där England förlorade 1,8 % av sin bruttonationalprodukt i 50 år på att slavhandeln försvann. Hade någon frågat så hade nio av tio skrattat år 1787 men 50 år efteråt var den Brittiska slavhandeln avskaffat. Så visst fasen går det. Om vi bara lyckas mobilisera på samma sätt för hållbar välfärd så kan vi gå från ett instabilt tillstånd (tillväxt ekonomi) till en hållbar välfärd. Vad vi behöver är att börja tala mindre om hoten och mer om vad vi kan se framför oss när vi talar om hållbar välfärd. Jag tror nämligen att de flesta vet om hoten, inte minst klimatförändringarna. Vi lär har ha tröttnat rentav påstås det. Vad vi skyggar för är alternativen, för vad händer om vi ändrar den globala ekonomin? Kommer vi att gå emot ett system med sämre välfärd då? Dagens ekonomi klarar sig inte utan ständig tillväxt och vi ser inga trovärdiga alternativ och fortsätter därför allt intensivare in i en ekonomi som kräver allt större resurser. Tricket är att med trovärdiga alternativ som gör ekonomin stabil och drastiskt minskar användandet av materiella resurser.

Inga kommentarer: