onsdag 28 augusti 2013

Varför jag lämnar SACO och blir medlem i ST

Till avdelningsstyrelsen för SACO Stockholm Gotland Kundtjänst Stockholm, Globen 2013-07-22 Hej kollegor! Det här är inte helt lätt att skriva för mig eftersom det innebär att jag är tvungen att erkänna att jag har tänkt fel: det är aldrig lätt för sådana som mig:) Men så är det, jag har tänkt fel i frågan om SACO:s profil inom Arbetsförmedlingen. Jag har kommit fram till att jag inte ska vara organiserad i SACO som anställd på Arbetsförmedlingen och därmed inte heller är en lämplig representant för SACO:s. Vilket betyder att jag idag avsäger mig mitt styrelseuppdrag. Det här ställningstagandet har växt fram hos mig under våren, främst därför att mitt åtagande att sitta i avdelningsstyrelsen har fått mig att tänka till. Det grundläggande för mig är att det är viktigt att vara fackligt organiserad. Därför har jag sedan jag började på Arbetsförmedlingen 1999 alltid sagt att det är huvudsaken: om Arbetsförmedlingens personal väljer SACO. ST eller SEKO är underordnat. Men det stämmer inte riktigt. Fenomenet att Arbetsförmedlingen har två närmast jämnstarka fackliga organisationer gör också att de får lite olika profiler, roller. Det är inte några avgrunds djupa skillnader mellan SACO och ST: men vad jag har upplevt som en brist hos SACO är den i mitt tycke svaga organisationen ute på arbetsplatserna och att SACO ofta uppträder lite väl försiktigt för att vara i min smak. När jag accepterade att sitta i avdelningsstyrelsen så var min ambition att göra något åt detta. Men för en tid sedan insåg jag att det inte är särskilt sannolikt eller ens önskvärt att jag lyckas därför att som vi på Arbetsförmedlingen har det nu så finns det redan en organisation som har den profil jag föredrar: ST. Det är inte sannolikt därför att när två organisationer så att säga konkurrerar om medlemmar så kan de inte agera på samma sätt: de får olika roller. Och som arbetsförmedlare kan jag helt enkelt välja att vara med i den organisation som mest motsvarar min syn på hur fackligt arbete ska bedrivas. Därför har jag kommit fram till att jag som anställd på Arbetsförmedlingen är min rätta fackliga hemvist ST och jag kommer därför att ansöka om utträde från mitt SACO förbund samtidigt som jag ansöker om medlemskap i ST. Så därför tackar jag för mig och hoppas att vi även i framtiden ska kunna mötas som goda kollegor. Med vänlig hälsning Per-Inge Brodén

Inga kommentarer: