söndag 22 september 2013

Hållbar välfärd och vad du kan göra

I den här bloggen kommer begreppen hållbar välfärd och om vi verkligen upplever välstånd till tals. Jag gör heller ingen hemlighet av att min inspiration främst kommer från Tim Jacksons bok: ”Välfärd utan tillväxt” Tim Jackson för i boken en diskussion utifrån ett antal forskarrapporter och drar slutsatsen att tillväxtekonomin motverkar en hållbar utveckling och välfärd som jag kommit att göra till mina egna. Därför vill jag med jämna mellanrum lyfta upp frågan om vi verkligen är så nöjda med vårt ekonomiska system baserat på den omöjliga basen av ständig tillväxt. Jag har försökt påverka beslutsfattare inom både det nya och gamla arbetarpartierna. För det krävs att frågan om hållbar välfärd blir en verklig valfråga. Vi som vill nå ett system kan här och nu fundera över två saker: Ett; hur vi själva påverkar hur avtryck vi lämnar efter oss och två hur vi upplever att beslutsfattare idag jobbar för att tillexempel minska koldioxidutsläppen. Skriv till ”din” riksdagsman och fråga: tror hen på ett ekonomiskt system som kräver ständig tillväxt på en ändlig planet?

Inga kommentarer: