onsdag 18 november 2009

Om Klimatarbetet

Jag var på en bra föreläsning den 16 e november. Klas Eklund talade om Klimatfrågan och hur den hanteras. Klas är en bra föreläsare bra och det mesta han sa var logiskt och bara att hålla med om. Borde nog köpa hans bok om klimatfrågan…

Jag vill ändå ta upp två saker han nämnde. Det ena är, tror jag, något som kan tolkas som ett argument för att göra ingenting på hemmaplan. Nämligen att Sveriges del av världens koldioxidutsläpp är två promille och det andra var faktumet att det inte spelar någon roll var världen koldioxidutsläppet görs, allt hamnar i atmosfären.

Att argumentet att Sveriges ringa del av utsläppen har kommit att spela en roll i miljöpolitiken är helt klart, det är ju så regeringen resonerar. Regeringen anser det är mer kostnadseffektivt att stödja minskningar i tredje världen och har dragit ned på miljösatsningar på hemmaplan.

Nu vet jag inte om Klas Eklund menar att det är så, det vill säga att vi inte ska anstränga oss att minska utsläppen här hemma, det sa han de facto inte. Men jag undrar om inte många tolkar budskapet så.

Men det är ju också så att alla utsläpp räknas, vilket betyder att om vi följer Hans linje, att det är rationellt att fortsätta minska även svenska koldioxidutsläpp givet kostnaderna inte överstiger nyttan.

Lägger vi sedan till en moralisk dimension, och vill bidra med inspiration, borde Sverige som jag ser det, arbeta för att bli det första landet i världen som på ett hållbart sätt blir i princip klimatneutralt.

Inga kommentarer: