torsdag 26 november 2009

Motionen om medlemsskapets värde går vidare

Nu har årsta-Johanneshovs (S) förening antagit min motion medlemskskapets värde. Nu går den till Arbetarekommunen. Här är texten i motionen.

"Vi socialdemokrater har alltid hyllat den reformistiska politiska linjen med demokratin som bas gentemot kommunister och nyliberaler. En socialdemokrat tycker att det är något fint med att vara förtroendevald. Att EU parlamentsledamöter, kommun och riksdagsmän väljs i allmänna val är en självklarhet. Men valet av ombud till parikongressen är det enda val jag som egenskap av medlem kan delta i för att utse partiföreträdare på riksnivå.

För mig är det viktigt att politik och organisation harmonierar. Hyllar vi det demokratiska samhällets principer ska också vår organisation präglas av detta. Partiet behöver därför enligt min mening se över de organisatoriska grunderna, vi behöver stärka medlemskapets värde.

Socialdemokratin behöver en diskussion om vilket inflytande medlemskapet i partiet ska ge. Ska vi medlemmar få delta i fler omröstningar än till partikongressen? Ska medlemmarna via valsedeln få delta i valet av partiordförande och ordförande i arbetarekommunen?

Innan jag går vidare vill jag dock förtydliga att jag är en varm anhängare av en representativ demokratisk modell. Jag förespråkar inte någon form av direktdemokrati i partiet. Vad jag förespråkar är att vi ska öka medlemskapets värde.

Vi behöver pröva frågeställningen om socialdemokratin kan vitaliseras med en partistruktur där medlemskapet ger rätt att rösta om vilka som ska företräda partiet. Vi kan se det här som att partiet bryter ny väg mot ett mer demokratiskt funktionssätt. Jag tror att de flesta människor som är eller funderar på att bli partimedlemmar vill vara med och påverka samhällets utveckling.

Socialdemokratin har som de övriga partierna allt svårare att rekrytera och inte minst behålla, sina medlemmar. Det finns forskning som visar att medlemmar i synnerhet är missnöjda med möjligheten att utöva inflytande inom partierna och partiernas oförmåga att rekrytera rätt personer till förtroendeuppdrag

Socialdemokratin skulle med denna reform bli ett parti med en starkare medlemskår.
Vi öppnar dörren för de människor som helt enkelt inte hinner med att vara på möten var och varannan kväll.

Ett utökat medlemsinflytande via olika val har sina risker. Det kan leda till att personstrider och fraktionsbildningar kommer upp i dagen. Den modell jag förespråkar kräver bl.a. att vi funderar över vem som enligt stadgarna kan vara valbar till partiordförande, hur långa mandattider det ska handla om och vilka krav partiet kan ställa på ett medlemskap för.

Vad vi får är ett parti som är mer konsekvent i sin syn på rösträtten som verktyg och ökar medlemskapets värde.

Jag yrkar på att:

Årsta socialdemokratiska förening tillstyrker motionen och vidarebefordrar den till Stockholms arbetarekommun representantskap för att få det ska få ta ställning till om Arbetarekommunen är för att pröva idén om partiet kan förstärkas genom att vi inför ett system där medlemmarna i direkta val utser partiets företrädare."

Inga kommentarer: