söndag 7 juni 2009

Varför inte ett nytt valsystem till EU – parlamentet?

Jag vill lufta en idé om att ha två rösträtter per väljare till nästa EU-val. Det därför att jag anser att väljarna på det viset får större inflytande på vilka som ska driva olika frågor i EU parlamentet.

Jag ska ge par exempel från min egen utgångspunkt. I det förra EU-valet skulle jag ha fördelat mina röster så att socialdemokraterna skulle ha fått min partiröst och Anders Wijkman Kristdemokrat hade fått min andra röst.

På det sättet kunde jag både rösta ideologiskt och stötta arbetet för miljön i EU – parlamentet maximalt. Anders Wijkmans kunskaper om miljöarbete har varit ovärderliga i hans partigrupp i EU-parlamentet. I årets EU-val skulle en miljöpartist kunna rösta på Åsa Westman (S) och sitt eget parti och på det viset göra maximal miljönytta.

1 kommentar:

Unknown sa...

Varför inte ett nytt valsystem till alla parlament? I Kanada som har enmansvalkretsar, pratar man en hel del om detta. I senaste riksvalet fick t ex det gröna partiet över en miljon röster men inte en stol i nationella parlamentet. I Ontario har man utrett möjligheten av ett tvåröstsystem. Se:
http://www.citizensassembly.gov.on.ca
Janne s