söndag 31 maj 2009

Den socialdemokratiska medlemmens inflytande

Den socialdemokratiska medlemmen har just nu två viktiga val att hantera. Vi ska arbeta för att EU parlamentsvalet går vår väg och eventuellt välja att stötta en kandidat extra.

Men dessutom har vi att utse vilka partivänner vi vill ska komma till partikongressen i höst. Jag har inte brytt mig om att forska i vad som gör att partistadgarna kräver medlemsröstning, men vill gärna tro att det en gång skrevs in därför att partikongressen var viktig och att man ville att ombuden skulle vara representativa.

Det här är för mig en viktig del i partiarbetet. Att det är jag (och de andra medlemmarna) som röstar fram ombuden till kongressen.

Men valet av ombud till partikongressen är det enda val jag som egenskap av medlem kan delta i för att utse partiföreträdare på riksnivå.

Socialdemokratin behöver därför en diskussion om vilket inflytande medlemskapet i partiet ska ge. Ska vi medlemmar få delta i fler omröstningar än till partikongressen? Ska medlemmarna via valsedeln få delta i valet av partiordförande och ordförande i arbetarekommunen?

Vi behöver pröva frågeställningen om socialdemokratin kan vitaliseras med en partistruktur där medlemskapet ger rätt att rösta om vilka som ska företräda partiet. Vi kan se det här som att partiet bryter ny väg mot ett mer demokratiskt funktionssätt. Jag tror att de flesta människor som är eller funderar på att bli partimedlemmar vill vara med och påverka samhällets utveckling.

Jag vill arbeta för att utökandet av medlemskapets inflytande lir en del i diskussionen om hur vårt parti ska utvecklas.


Per-Inge Brodén

Inga kommentarer: