lördag 26 maj 2007

Partiarbete år 1977 eller 2007 -vad har förändrats?

Mitt politiska liv började för 30 år sedan hemma i Gävle. Året var 1977, socialdemokraterna hade förlorat valet 1976 och vi var många som blev medlemmar då. Jag skulle fylla 23 den hösten och aktiv sedan året före i fackförbundet transportarbetarna. I princip varje kväll satt jag på olika möten inom arbetarrörelsen.

Nu för tiden går jag inte på så många politiska möten, men slås av att det mesta verkar vara sig rätt likt. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag tycker att det är bra eller dåligt. Mötena är lika taffliga 2007 som 1977!

Men mest är det ändå bra att människor fortfarande kan tänka sig att sitta i dåliga lokaler för att de är intresserade av en fråga.

För det är fantastiskt bra när politiska möten lyckas skapa dialog kring viktiga ämnen. Mötet om Årstaskogen häromkvällen var ett exempel på ett bra möte på det vistet. Dit kom människor som ville vara med och påverka, de ville slå vakt om Årstaskogen.

Inga kommentarer: