onsdag 2 maj 2007

Frihet,Jämlikhet, Broderskap

På första maj var jag på Årsta Socialdemokratiska förenings sillfrukost. En trevlig tradition. I år hade föreningen bjudit in Bengt Göransson och hans anförande om att vara socialdemokrat var värt en långt större publik. För Bengt talade om socialdemokratisk ideologi och praxis utifrån franska revolutionens krav på Frihet, Jämlikhet och Broderskap. De tre räcker långt, men jag vill lägga till en del: Frihet, Jämlikhet och Broderskap i en värld med en hållbar utveckling.

Jag tillhör dem som menar att vi socialdemokrater är lite villrådiga inför frihetsbegreppet. Socialdemokratin uppmanar ofta visserligen till debatt men betonar gärna enigheten i partiet, avvikande röster har inte alltid varit välkomna.

För min egen del vill jag här bara citera Bengt Nerman: Jag har växt upp i arbetarrörelse, i nykterhetsrörelse och i bildningsrörelse, men jag har alltid tyckt något var fel: kravet på nämligen att underordna sig ett givet mål och att göra det till den grad att jag själv inte fanns. Först när jag kände att jag fanns, som individ, tyckte jag att jag verkligen kunde göra nytta" ( Bengt Nerman, "Frågan om människovärdet", 1993)

Sådana tankar snurrade i mitt huvud medans jag promenerade hem på första maj, så tack ska du ha Bengt!

Inga kommentarer: