söndag 5 januari 2014

Om goda råd och klimatarbete

Mitt bloggande går ut på att få fler att bli aktiva i arbetet för ett bättre klimat. Så jag får ofta frågan om vad man ska göra. Så i en blogg i höstas så lämnade jag följande fyra förslag utifrån vad jag tror mig själv om att klara: A minska våra egna hushållsutsläpp. Kanske börja med en vegetarisk middag varje vecka? Se över mitt el användande o.s.v. Det viktigaste är att är att minska koldioxidutsläppen. Du börjar då göra något konkret. Om det spelar någon roll? Ja, du har i vart fall åstadkommit en minskning. B Försöka inspirera andra att gör en till liten del som medborgare, politiker eller företagsledare. Gå med i en förening som exempelvis Naturskyddsföreningen för att få inspiration. Här kan du också hitta tips om vad man kan göra. Men du, var inte alltför rädd för att göra fel, då händer tyvärr inget alls. C som medborgare frågar vi våra politiker om hur viktigt klimatet är för dem. Och genom att fråga om det så har vi också visat att klimatet är viktigt för oss. Sänker du ditt eget koldioxidutsläpp och även för in frågan på den politiska arenan så gör du både och: vi behöver både sänka vår egen påverkan och arbetar för att via politiska beslut bidra till en sänkning av koldioxidutsläppen. D som konsument tänker vi till och handlar lite mer klimatsmart och kanske dessutom frågar handlarna om hur de vill hantera sitt ansvar för klimatet. Det här är fyra varianter av handlingar att utgå ifrån. Problemet är att jag då ger goda råd och goda råd fungerar bara om mottagaren är intresserad och om råden är tillräckligt bra. I grunden så tror jag mer på att DU handlar utifrån var du befinner dig. För min egen del har jag fått massor av goda råd här i livet och använt kanske en bråkdel. Du vet bäst själv var du har din motivation och var du känner att du ska börja. Vi har alla olika förutsättningar och jag vill främst inspirera dig att börja göra något på temat ett bättre klimat igenom sänkta koldioxidutsläpp. För mig är varje människa som tar ett till steg för ett bättre klimat en seger.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej! Läste din fina insändare i DN och inser att vi har samma värderingar. Vi är en grupp som
startat ett nytt klimatinitiativ, som vi kallar Klimatsvaret - CCL Sverige. (www.cclsverige.se). Vi förespråkar stadigt stigande koldioxidskatt med 100% återbetalning till alla vuxna medborgare i lika stora delar. Hör gärna av dig om det låter intressant. Ingela