söndag 12 januari 2014

Vad behöver hända för att du ska bli delaktig i arbetet för ett bättre klimat?

Varje söndag knåpar jag ihop en blogg om vad vi kan göra för ett bättre klimat. Jag har valt att ta den kampen för att vi människor ska minska våra koldioxidutsläpp. Jag bloggar och skriver om klimatet i olika medier som Twitter, Facebook och insändare. Att jag fokuserar på klimatet betyder inte att jag inte ser andra problem, långt därifrån. Men när världens klimatforskare närmast står på taken och skriker att den moderna världens jakt på ständig tillväxt leder till att vi efter ett par årtionden av klimatdebatt fortfarande ökar koldioxidutsläppen, då vill jag göra något. Och vi människor brukar ta ett helvete i taget. Under hösten har tre ståndpunkter för mitt arbete med klimatfrågan växt fram och de är att a: att få fler människor intresserade av att b: göra sin del för klimatet. Den tredje ståndpunkten är att vi behöver mer signaler om att mänskliga system inte styrs av naturlagar och går att förändra. Larmen om smältande poler har för mig snarast en förlamande effekt. Min viktigaste ståndpunkt är ändå att vi borde vara fler som ägnade en del av vårt engagemang åt klimatet. Så jag skriver några rader dagligen för ett bättre #klimat. Letar efter dig som vill börja göra din del. Vad behöver hända för att du ska bli en klimatvän? Det är min viktigaste fråga. Jag har en del erfarenhet av att komma med goda råd i olika frågor och har med tiden blivit allt mer skeptisk till rådgivning. Bara du vet vad som kan få dig att vilja göra något nytt. Men har du orkat läsa den här texten så här långt så föreslår jag att du tänker igenom vad som ska bli din del. Vad kan du göra i de olika roller du har i samhället? Snömos? Kanske. Jag föredrar att se kraften i att vi i klimatarbetet blir allt fler aktiva medborgare och beslutsfattare.

Inga kommentarer: