söndag 17 november 2013

Vem bär ansvaret, vem ska vi skylla på?

Vem bär ansvaret, vem ska vi skylla på? Vi har talat om klimatet och våra koldioxidutsläpp sedan 90 talet men utsläppen fortsätter att öka. Jag tror att de flesta medborgare är intresserad av att utsläppen minskar. Så vitt jag vet finns det ingen kampanj för att öka koldioxidutsläppen och höja medeltemperaturen. Det är på sitt sätt ett dilemma för dialogen om klimatet: det händer för lite men det finns inget motstånd, ingen är FÖR högre koldioxidutsläpp. Det finns däremot en debatt om vem vi ska skylla på. Vem är det som har största skulden? Ska vi skylla på kineserna för att deras utsläpp hela tiden ökar, eller USA för att de inte gör tillräckligt för att minska utsläppen? Debatten om klimatet på Köpenhamnskonferensen fastnade där. Men om vi stannar upp så har alla, och därmed även du och jag, ett ansvar här. Låt oss strunta i vems fel det är och börja söka lösningar. Frågan om klimatet är både komplex och rätt överväldigande, men vill du som jag se en sänkning av koldioxidutsläppen så är vi i vart fall två som vill göra något åt det. Då är vi två som kan börja fundera över vad vi kan göra för att få fart på en dialog som leder till att vi minskar av de mänskliga koldioxidutsläppen. Var ska vi då börja? Fyra förslag som jag tror att jag själv orkar genomföra: A minska våra egna hushållsutsläpp. Kanske börja med en vegetarisk middag varje vecka? Se över mitt el användande osv. Det viktigaste är att är uthålligt minskar koldioxidutsläppen. B Försöka inspirera andra att gör en till liten del som medborgare, politiker eller företagsledare. C som medborgare frågar våra politiker om hur viktigt klimatet är för dem. Och genom att fråga om det så har vi också visat att klimatet är viktigt för oss. D som konsument tänka till och handlar vi lite mer klimatsmart och kanske dessutom fråga handlarna om hur de vill hantera sitt ansvar för klimatet. På det sättet kan du och jag göra en bit till för ett bättre klimat i vår konsumtion och påminna andra beslutsfattare, som politiker och affärsmän om deras ansvar för klimatet. Jag kan se en väldig kraft i att alla tar sin egen del av ansvaret för minska utsläppen, kan du det också? För vi lever på samma planet som våra beslutsfattare du och jag, och vi två är lite bekymrade över hur vi förvaltar vår tid på jorden. Så låt oss glömma vem som är mest ansvarig, när vi istället kan ägna en del av vår tid åt att minska koldioxidutsläppen.

Inga kommentarer: