söndag 17 november 2013

FRÅGOR OM KLIMATET TILL MIN POLITIKER: SVAR FRÅN ANDERS YGEMAN (S)

Svaren från Anders Ygeman (S) Jag tror att vi som anser att klimatet är viktigt bör påminna våra beslutsfattare om det. Anders Ygeman är socialdemokratisk riksdagsman från min förort och på det sättet ”min” politiker. Här är svaren på mina frågor: Kommer du att arbeta för att ditt parti lägger ett förslag till en blocköverskridande överenskommelse för att göra Sverige till en ledande nation i miljöarbetet? Anders svar: Vi har försökt flera gånger att nå sådana uppgörelser, inte minst i klimatberedningen, men tyvärr har det inte funnits något intresse från regeringspartierna att göra sådana. Vad har du som politiker bidragit till för att mänsklighetens koldioxidutsläpp ska börja minska? Anders svar: I min roll som ordförande i trafikutskottet har jag bland annat kämpat hårt för ökade järnvägsinvesteringar och järnvägsunderhåll, ett kraftfullt system för att styra mot bränslesnålare blar efter fransk modell, sk Bonus/malus och motverkat regeringens förslag om en femdubbling av banavgifterna på järnväg.

Inga kommentarer: