söndag 20 oktober 2013

Klimatet först

Reformister får försöka att vara realistiska. I mitt fall, jag som i grund och botten tror att vi behöver skapa en ny ekonomi som inte förutsätter ständig tillväxt, en ekonomi som kan ge välstånd åt alla både idag och i morgon, måste ändå ta en fråga i taget. Vad är det som är mest akut? Den senaste klimatrapporten visar att vi fortsätter att orsaka en utsläppskatastrof via utsläpp av koldioxid. Man kan också beskriva det så som att vår atmosfär inte räcker till för människans utsläpp. Så låt oss nu tala om klimatet. Vad kan vi göra för att få politiken att gå ifrån ett närmast avvaktande tillstånd till ett mer aktivistiskt? Först och främst handlar det om att inte ge upp. Allt för mycket av dagens klimatdebatt präglas av en uppgivenhet. Allt vad vi gör för att sätta våra utsläpp i fokus för politiken är bra. Därefter behöver vi ständigt kräva att vi i alla våra beslut även väger in frågan om hur våra koldioxidutsläpp ska minska. Det handlar om att i allt från att släcka ljuset i tomma rum till att i planeringen av infrastruktur få med minskningen av koldioxidutsläpp. Det handlar även om att få våra politiker att lyssna på miljöopinionen. Eller som jag skrev till statsministern i våras: Fredrik, jag skriver till dig för att ge dig ett förslag för hur du kan göra 2013 till det fantastiska år då det hände: året då nödvändigheten att börja minska världens koldioxidutsläpp fördes in på de verkligt prioriterade frågornas agenda. För jag tror nämligen att du har större möjlighet än både miljöpartister och vänsterpolitiker att göra 2013 till året då utvecklingen började vända. Med ditt mantra om vikten av robusta samhällssystem och som ledare för industrilandet Sverige kan du inspirera andra liberal konservativa politiker till en politik som sätter försiktigheten först när det gäller människans påverkan på jordens alla olika biotoper i Bruntlandskommissionens anda: ”En hållbar utveckling tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov. För en vändning måste enligt en tämligen enad forskarvärld snart komma till stånd inom en period av några enstaka år. Det blir allt tydligare att vårt sätt att leva tär allt mer på vår jord. Klimatuppvärmningen är den senaste, men kanske också största utmaningen för vår värld idag. En utmaning som är så stor att det krävs av oss alla att vi ta vårt ansvar, men som sagt: så socialdemokrat jag är, så tror jag faktiskt att du utifrån din roll ha en reell möjlighet att bli mannen som fick utvecklingen att vända år rätt håll. Så min fråga till dig Fredrik är: vill du gå till historien som mannen som fick med sig världens ledare i en utveckling som ledde till att koldioxidutsläppen äntligen började minska? (Jag har fortfarande inte fått något svar)

Inga kommentarer: