onsdag 6 februari 2019

Socialdemokratin ska stå för den bästa klimatpolitiken


Socialdemokratin ska stå för den bästa klimatpolitiken. Det är en viktig utgångspunkt för mig som socialdemokratisk klimatdebattör. En socialdemokrat som är engagerad i klimatet helt enkelt. Vad är det bästa vi kan uppnå när det gäller klimatet? Det är att jordens medeltemperatur inte får öka med mer än 1,5 grader. I höstas skrev jag ett öppet brev till partiledningen om att vi på vår kongress ska anta det som ett skärpt socialdemokratiskt klimatmål.  Fick ett svar av Partisekreteraren. Brevet har dessutom publicerats i Aktuellt i Politiken, Folkbladet och Dala-Demokraten.
I söndags den 3 e februari publicerade ETC mitt senaste inlägg. Även Arbetarbladet har tryckt det. Inlägget börjar så här:
”Det finns en idé inom partiet om att socialdemokratin ska anta klimatmålet att verka för att jordens medeltemperatur inte får öka med mer är 1,5 grader. Partiledningen har i ett öppet brev fått förslaget att S på kongressen 2019 som en extra punkt ska anta detta skärpta klimatmål. Man kan ställa sig frågan varför. Medeltemperaturen har genom människans användande av fossila bränslen redan stigit med nästan en grad. Vi lever i en tid där klimatförnekare blir presidenter och det finns miljötänkare som ifrågasätter att vi kan få ett stopp vid 1,5 grader.” 

Hela inlägget och det öppna brevet finns på min blogg. Bloggen hittar man om man söker på mitt namn.



Inga kommentarer: