lördag 17 december 2011

Vart tog det gröna folkhemmet vägen?

När Göran Persson var partiledare kunde jag känna mig stolt över att vi socialdemokrater hade en vision i miljöarbetet: det gröna folkhemmet. Det ska erkännas att jag inte tillhörde Görans fans, men nu måste jag tillstå att han fattas mig. För idag känns det som vi socialdemokrater ligger väl lågt i miljödebatten. Vad kan då en av partiets gräsrötter göra? Kanske inte så mycket, men jag har besämt mig för att ta upp igen bloggandet för att driva på det lilla jag kan och ställa frågor: har vi socialdemokrater helt släppt framtidsvisionen om det gröna folkhemmet? Ska vi överlåta åt andra politiska krafter att definiera en hållbar utveckling?

Det vill i vart fall inte jag vara med om utan att slå ett litet slag för aktivare socialdemokratisk miljöpolitik.

Inga kommentarer: