söndag 24 januari 2010

Om att vilja hålla isär sina offentliga roller

När jag började skriva i min blogg så bestämde jag mig för att jag inte ska kommentera eller framföra mina åsikter om arbetsmarknadspolitiken på grund av att jag är Arbetsförmedlare. På arbetstid företräder jag regeringens politik via de förordningar som styr Arbetsförmedlingen. I egenskap av aktiv socialdemokrat betyder det att det ibland är svårt att motstå lusten att kommentera. Men jag har bestämt mig för att dra en rågång mellan mina två offentliga roller, den som Arbetsförmedlare och den som aktiv socialdemokrat. Det här förhållningssättet har på det hela taget fungerat bra för mig.

En invändning man kan göra är att jag enligt offentlighetsprincipen inte behöver avstå från att diskutera arbetsmarknadspolitik och att jag som Arbetsförmedlare kanske skulle kunna tillföra debatten något. Jag har ändå landat i åsikten att den här rågången passar mig: jag vill hålla isär mina offentliga personer.

Inga kommentarer: